söndag 7 april 2013

Påsken

Denna påsken firades uppe hos mina syskonbarn. Systern och hennes make med senaste barnet är på semester i Irak. Dom äldsta barnen var hemma tillsammans med min moster som "barnvakt" - fjantigt det låter när dom är i övre tonåren..


Maken min jobbade så jag åkte tillsammans med mormor och alla barnen.
En härlig vecka spenderades tillsammans. Gott att äta, mycket luft i näsan, en del shopping och gott sällskap.
Allt som allt en bra påsk.

Nu är vi hemma igen. Hos make och höns som jag saknat så.
Sista omgången med pycklingar hade vuxit sig väldigt stora under en vecka.
Och trots att jag lovat dottern att avvakta med att kläcka fler (iallefall tills vi kom hem) så kunde jag inte motstå att prova att slänga i lite fler butiksägg plus några från våra egna.

Sist jag försökte kläcka våra egna gick det inget bra alls. Dom dog sista dagarna i ägget.
I torsdags när vi kom hem lös jag äggen som legat medans vi vart borta - och fick sorterat bort dom som det inget var i.
Inte många kvar. Men jag hoppas på att dom klarar sig genom den sista veckan...

Skulle vara så roligt att se hur den egna blandningen blir.
Som det är nu delar alla raserna på 1 tupp - Bastian - blomme och brahma. 
Tanken efter sommaren blir att kunna ha kvar 2 - 3 raser med egna tuppar. Får se hur det blir med den saken ;-)

____________________________________________________________________

Som vanligt blev det avbrott i inlägget då det var dags att stänga in hönsen. Sen hände här inte så mycket mer.

Idag (söndag)  har solen vart på besök hela dagen. Så skönt att kunna ta en hel helg i trädgården med barnen.
Krattat löv och eldat för fulla muggar har vi gjort idag. Milo man har vaktat elden och vart eldmästaren - självklart under övervakning.
Lillfisen har hållt sig inne med stora syster.
Jag är grymt impad över Milo som har krattat, eldat, lekt i skogen, grävt osv sedan kl 11 tills runt 17 snåret. 
Inne korta stunder för lite mat...

Men vilken dag det blev...
Så skönt att man äntligen fått tummen ut och gjort lite nytta.

Nu är det som vanligt snart läggning av dom små. Elden ska släckas och hönsen stängas in. 
Ny vecka imorgon och förhoppningsvis sol.

// Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar