måndag 8 april 2013

F*C*book fabulus

Återigen är fb ett fantastiskt ställe.

Tankarna kring hönshuset börjar ändras lite. 
Alla mina många raser skall skäras ner.

Tanken blir att bara dom stora får stanna kvar.
När jag började köpa in hönsen var ju tanken att det skulle vara stort.
Någonstans på vägen blev jag väl för exalterad och köpte allt som hade rätt namn.
Nu när dom lixom inte växer mer märker jag att oj då.. Köpte nog fel.

Så nu säljs dom flesta.
På marknader under våren/sommaren ev hösten.
Med början nu i Väröbacka den 20 april.
Och efterlysning på fb gav napp - snabbt oxå.
Jag söker stora, fina, gemytliga höns så som mina Brahmor.

Idag fick jag tipsen om en kvinna här i närheten som hade en sort som jag var intresserad av. 
Det visade sig sedan att tuppen som jag oxå fått tag på via Fb eg kommer från henne.
Vilket sammanträffande!!

Hos henne fanns massor med fina raser.
Och jag fick världens erbjudande. Hon har en ras som kallas för Croddar 

Alltså inte dessa Croddarna
 Utan mer så här - borde stämma va :-)

Med mig hem fick jag en ask med ägg - 7 rättare sagt. Hon hade ingen aning om dom var befruktade eller ej.
Men överenskommelsen blev - jag fick med dom hem och om det blev nåt så skulle jag betala henne en viss summa efteråt!!


Självklart nappade jag på det.
Att ev kunna få pycklingar av denna ras och även testa för henne om det blir nåt bra eller ej känns som en toppen idé!! 
2 flugor i en smäll.

Gissa om det kryper i magen av spänning nu..
Ja har man lyckats dra på sig höns-sjukan så har man..

Till och med så jag "skojat" med min syster som befinner sig i Irak om att ta med sig ägg hem.. 
Hon tror nog att jag skojar men jag menar fullt allvar.
Eller nja halft. Man vill ju inte att hon fastnar i tullen eller nåt dumt för ett par ägg :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar