söndag 28 april 2013

Croad Langshan

Igår var det kläck på våra Croddar - Croad Langshan .

Vaknade och det var hålslag på 1 av 4 ägg. 
Som den äkta pessimist jag är började jag genast "sörja" och förberedde mig på att vi bara får fram 1 crodd.

Hela dagen tog det. När det var dags för barnen att lägga sig gick jag till kläckaren, en sista gång innan det var natten. Då låg den där.
En liten svart/vit liten dunboll.

Så mycket energi i en nykläckt bebis har jag aldrig tidigare varit med om.
Så fort man tar i den hoppar den, gör volter och skriker ynkligt.
Men så söt.
Och så glad jag blev. En efterlängtad ras!!

Imorse gick jag för att se hur crodden mådde - 3 hålslag till i dom övriga äggen.
Så idag får 1an syskon.

Jag har sökt med ljus och lykta efter information om dessa underbara höns men det finns inte mycket att finna.
Det jag kom över var detta från Lantdjur.Ifokus.se



Croad Langshan

Svart: Dens fjäderdräkt skall vara svart men grönskimrande och deras ögon bärnstensfärjade. Det förekommer ibland att de får vita tecken, speciellt vid vingarna, vilket inte är godkänt för utställning.

Vit: Fjäderdräkten skall vara vit men får lov att ha en gulton.

Blå: Finns tyvärr inte mycket information om dessa.

Tyvärr är det rätt duktiga på att plocka av sig fjädrarna, speciellt på benen, och detta är ett beteende som för dem är beroendeframkallande.

Deras huvud är förhållandevis små jämfört med deras kroppar. Bröstet är brett och stjärten ska bestå av långa fjädrar på tupparna så svanken liknar ett U sett från sidan. (se bild längre ner)

Det sägs att de kommer från Kina, men detta är ännu inte fastslått.

De är trevliga sällskapshöns och är duktiga på att lägga ägg! På utställningarna plockar det OK med poäng, men oftast inte de som vinner. En ras att rekommendera om man vill ha en liten utmaning eller vill ha något nytt i hönsgården!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hönshuset har oxå fått sällskap av 3 damer?!? - av rasen blomme/brahma som skall få ingå i äggproduktionen här hemma.Så underbart vackra. Och min älskade Thea älskar samma som mamma.
Bilder kommer!!

I samma hönshus har det konstaterats att alla damerna inte var damer.. 
3 tuppar i samma hus varav 2 st ej är könsmogna än... 
Så nu letar dessa 2 brahma pojkar eget boende.
Vitsvart ljus columbia är dom i färg.

Mycket ståtliga killar men jag har inte riktigt plats. 
Vid intresse mejla mig: Skrapered@Gmail.com

//Linda

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Googlade runt efter Langshan och hamnade här...har du måhända kvar dessa, letar nämligen avelsägg :)

    SvaraRadera